Jak określić procent tkanki tłuszczowej?

Jedną z pierwszych pytań, na które powinieneś lub powinnaś sobie odpowiedzieć przy rozpoczynaniu swojej przygody z siłownią, lub wracaniem do niej po dłuższym okresie przerwy jest: Jak określić procent tkanki tłuszczowej? Jest to swego rodzaju punkt wyjścia, który pozwoli na odpowiednie określenie tego, czy powinieneś rozpocząć treningi i dietę w celu zrzucenia wagi i tłuszczu, czy wręcz przeciwnie, możesz sobie pozwolić na rozpoczęcie okresu masowego i na delikatne przybranie na wadze. W tym artykule zajmiemy się właśnie tym tematem i damy ci różne wskazówki, które pomogą ci w zmierzeniu tkanki tłuszczowej.

Co to jest tkanka tłuszczowa?

Tkanka tłuszczowa często przynosi złe skojarzenia, jednak służy ważnemu celowi. Twoje ciało przechowuje tłuszcz z pokarmów, które zjadasz a następnie wykorzystuje je jako energię, element izolacji i ochrony. Każdy potrzebuje tłuszczu do życia i funkcjonowania. Cała sztuka polega jednak na tym, aby utrzymać te ilość w odpowiednich normach, nie przytyć zbyt wiele. Kiedy gromadzi się zbyt dużo tkanki tłuszczowej, może to prowadzić do otyłości i chorób związanych z otyłością, takich jak cukrzyca typu 2 i choroby serca. Ocenienie, ile masz tkanki tłuszczowej, niekoniecznie jest tak łatwe, jak samo patrzenie w lustro lub wchodzenie na wagę. Kulturysta i osoba otyła mogą mieć taką samą wagę, ale bardzo różne procenty tkanki tłuszczowej. Sama waga nie jest w stanie powiedzieć, ile masz mięśni lub tłuszczu. Zamiast tego musisz określić procent tkanki tłuszczowej. Czytaj dalej, aby poznać różne metody, których możesz użyć do identyfikacji procentowej zawartości tkanki tłuszczowej.

Jaka ilość tkanki tłuszczowej jest odpowiednia?

Każdy z nas ma inną budowę genetyczną i inne fizyczne predyspozycje. Niektórzy są od urodzenia bardzo szczupli, a inni zawsze posiadali nieco więcej masy. Są jednak pewne ogólni ustalone liczby, które mówią o tym, jaką wagę w stosunku do naszego wzrostu powinniśmy mieć. I tak pośród mężczyzn najlepszą opcją jest mieszczenie się w okolicach 10-22% tkanki tłuszczowej, a u pań nieco więcej- 20/30%. Co, jeśli nie mieścimy się w tych normach? Cóż, wtedy problem może być dość poważny, ponieważ oznacza to, że osoba jet w większym lub mniejszym stopniu otyła. Może to prowadzić do wielu chorób takich jak np. cukrzyca, zawał serca oraz złego samopoczucia. Nie można także przesadzać w druga stronę. Oczywiście, estetyczna sylwetka jest bardzo ważnym elementem naszego wzrostu, ale utrzymywanie przez dłuższy okres bardzo niskiej tkanki tłuszczowej może być podobnie lub nawet bardziej szkodliwe od wysokiego poziomu tłuszczu. U kobiet może nawet doprowadzić do objawów zaburzeń miesiączkowania.

Najlepsza metoda na to jak określić procent tkanki tłuszczowej

Bez wątpliwości najskuteczniejszym z powszechnie dostępnych miejsc, gdzie możesz dokonać w miarę dokładnego pomiaru tkanki tłuszczowej, są analizatory składu masy ciała. Pozwalają one na otrzymanie nie tylko pomiaru wagi, ale także rozkładają zawartość ciała na czynniki pierwsze. Oznacza to, że po dokonaniu pomiaru otrzymujemy dokładne informacje tzn. jaka ilość wody znajduje się w naszym organizmie, ile tłuszczu i mięśni.

Dzięki tak dokładnym pomiarom możemy z łatwością podjąć następne kroki takie, jak ustalenie planu treningowego, diety oraz celów związanych z ostatecznym wyglądem sylwetki. Analizator składu ciała BIA to urządzenie bardzo proste w użyciu. Z wyglądu i w zastosowaniu przypomina najzwyklejszą łazienkową wadę. Jest jednak znacznie lepiej wyposażony i wskazuje użytkownikowi znacznie więcej faktów o jego ciele. Warto również zaznaczyć, że analizatory składu ciała BIA to urządzenie przydatne nie tylko w świecie fitness i kulturystyki. To także bardzo ważny element przy przeprowadzaniu badań medycznych oraz rehabilitacji.

Inne sposoby na zmierzenie tkanki tłuszczowej:

Pomimo tego, że analizator składu ciała to najlepszy i najbardziej ekonomiczny sposób na skuteczny pomiar tkanki tłuszczowej, to nie można zaprzeczyć, że istnieją jeszcze inne sposoby Jak określić procent tkanki tłuszczowej. Jednym z nich jest zwykłe zmierzenie obwodu w swoim pasie za pomocą metra i zapisania wyników w kalkulatorze. Nie jest to zbyt skuteczna metoda, jednak zdecydowanym plusem jest łatwość w zastosowaniu, i czasem wystarcza na początek. Innym, niemal równie powszechnym sposobem na pomiar tkanki tłuszczowej są tzw. fałdomierze. Metoda ta polega na złapaniu fałdy skóry i tłuszczu w 3 odpowiednich miejscach ciała i wyniki podstawić do specjalnego wzoru. Jeszcze jednym dość znanym sposobem Jak określić procent tkanki tłuszczowej sa DXA skany. Badanie w tym przypadku polega na naświetleniu promieniami rentgena. Dzięki temu można odróżnić ilość każdego z elementów ciała i zmierzyć ich zawartość. Jest to dokładna metoda, jednak bardzo kosztowna, dlatego wciąż najlepszym rozwiązaniem pozostają analizatory składu ciała.

Dodaj komentarz