Poznaj właściwości nasion azteków!

Przez lata Aztekowie korzystali z szałwii hiszpańskiej, inaczej zwanej chia, używając jej nasion w codziennych posiłkach. We współczesnym świecie dopiero niedawno zdobyła zainteresowanie jako superfood i sprawiła, że pokochały ją miliony dbających o zdrowy styl życia. Co takiego więc jest w chia, że jest ona tak niezwykła?

Mówi się, iż nasiona szałwii hiszpańskiej są kopalnią właściwości odżywczych i zdrowotnych. Przede wszystkim te małe nasionka zaskakują bogactwem mikro i makroelementów w porównaniu do innych składników, które tradycyjnie uznawane są za bogate pod tym względem. Jest to między innymi:

Oprócz tego, nasiona chia są źródłem pełnowartościowego białka, antyoksydantów chroniących nas od nowotworów, błonnika wspomagającego trawienie i wiele innych. Spożywanie nasion zaopatruje nas w duże ilości energii, biorąc pod uwagę ich niską wartość kaloryczną – 137 kcal na porcję 28 g nasion i małą zawartość węglowodanów – cukry stanowią jedynie 1 g na jedną porcję.

Chia na choroby serca

Wysoka zawartość składników odżywczych wiąże się z wieloma właściwościami zdrowotnymi nasion chia. Kluczowe w naszej diecie kwasy Omega-3 wraz z niezbędnym do poprawnego funkcjonowania organizmu błonnikiem zmniejszają poziom cholesterolu i stanów zapalnych oraz działają prewencyjnie w rozwoju miażdżycy i choroby wieńcowej serca. Nasiona także wyraźnie obniżają ciśnienie tętnicze krwi, co wpływa na poprawę stanu zdrowia osób cierpiących na cukrzycę typu drugiego.

Chia w kuchni

Jak więc zacząć stosować te magiczne nasiona w swojej kuchni? Jest to bardzo proste, gdyż nasiona nie mają wyrazistego smaku, pasują zarówno do dań głównych jak i deserów. Możemy dodawać je do każdego posiłku, sałatek, jako dodatek do musli lub jogurtu, a nawet wypieków. Nasiona te mają dużą zdolność wchłaniania wody, więc mogą być stosowane do zagęszczania zup i sosów. Zdobywającym popularność sposobem podawania nasion chia jest robiony z nich pudding, który polega na zalaniu 1/4 szklanki nasion, szklanką dowolnego mleka roślinnego (sojowe, migdałowe, ryżowe lub kokosowe).

Jak się można spodziewać, przy tak dużym stężeniu wartości odżywczych, dzienne spożycie nasion chia jest ograniczone limitem. Głównie ze względu na wysoką zawartość błonnika, którego nadmiar może skutkować problemami z wchłanianiem innych składników odżywczych, powinniśmy ograniczyć użycie nasion w naszych posiłkach do ok 20 g – ok. 1,5 łyżki, dwa razy dziennie.

Zobacz przepisy z nasionami chia: Poznaj fantastyczne przepisy na nasiona chia

Dodaj komentarz