Jakie właściwości posiada kasza jaglana?

Współcześnie coraz częściej tematem naszych rozmów jest zdrowe i rozsądne odżywianie oraz powrót do podstawowych i nieprzetworzonych produktów spożywczych. Takim produktem jest kasza jaglana, która jest tak naprawdę łuskanym ziarnem prosa. Tymczasem proso było już uprawiane 4 000 lat temu. Kasza jaglana jest ceniona z uwagi na dostarczane wartości odżywcze i dostarczanie energii.

                                 Dla kogo kasza jaglana?

Kasza jaglana jest doceniana przede wszystkim przez zwolenników zdrowego odżywiania oraz wegetarian i wegan. Warto podkreślić, ze kasza jaglana dostarcza takich składników mineralnych jak:

  • żelazo,
  • potas,
  • magnez,
  • wapń,
  • fosfor,
  • miedź.

Dodatkowo kasza ta dostarcza witaminy z grupy B jak B1, B2, B6. Przede wszystkim doceniono takie właściwości kaszy jaglanej jak jej lekkostrawność czy bezglutenowość. Z tych powodów jest polecana osobom, które chorują na celiakię lub cierpią na niedokrwistość. Ponadto kasza jaglana cechuje się właściwościami neutralizującymi toksyny przez co pozwala na naturalne oczyszczanie organizmu z toksyn. Kasza ta wykazuje działanie zasadotwórcze, co pozwala pożegnać się ze zgagą.

                       Na co wpływa kasza jaglana?

Dzięki zawartości krzemionki kasza jaglana ma spory wpływ na wygląd włosów, skóry i paznokci. Krzem zapobiega również odwapnianiu kości oraz poprawia przemianę materii. Ponadto jagła dostarcza spore ilości witaminy E i lecytyny, które mają wpływ na pamięć i koncentrację, a nawet regulują poziom cholesterolu we krwi. Kasza jaglana dostarcza łatwoprzyswajalne białko. Ma zastosowanie nawet w przypadku kataru, gdyż działa wysuszająco na błony śluzowe. Jest także polecana zimą z uwagi na właściwości rozgrzewające.

Kasza jaglana może być przygotowywana na różne sposoby zarówno na słodko jak i w sposób wytrawny. W internecie dostępne są przepisy na każdą porę dnia z użyciem jagły, a wciąż pojawiają się nowe. Jednakże warto zwrócić uwagę, że kasza ta posiada wysoki indeks glikemiczny w porównaniu do innych kas, co sprawia, że nie jest odpowiednia dla np. cukrzyków. Eksperci podkreślają, że regularne spożywanie kaszy jaglanej obniża ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych. Wpływ na to ma spora ilość antyoksydantów, które likwidują wolne rodniki.

W trakcie przygotowywania dania z kaszy jaglanej warto zadbać o jej smak(aby nie była gorzka). Na pozbycie się goryczki wymieniane są dwa sposoby. Pierwszy to przelanie kaszy zimną wodą przed gotowaniem lub namoczyć ją przez kilka godzin. Drugim sposobem jest jej wcześniejsze podprażenie na patelni.

Dodaj komentarz